سرطان نخاع متاستاتیک

بیشتر تومورهای متاستاتیک ستون فقرات در مهره ها (استخوان های ستون فقرات) وجود دارد. بندرت ، ممکن است در نخاع یا پوشش محافظ آن (دورا) رشد کنند. در حالی که اولین علامت تومور متاستاتیک ستون فقرات به طور معمول کمردرد است ، اما همه تومورهای متاستاتیک ستون فقرات علامت دار نیستند.

شایع ترین مناطق بدن برای متاستاز یا گسترش سلول های سرطانی شامل کلیه ها ، ریه ها و استخوان ها است. وقتی سرطان به استخوان گسترش می یابد ، به دلیل شبکه وریدی گسترده ستون فقرات ، معمولاً یک یا چند مهره است.

سلول های سرطانی به طور معمول از طریق جریان خون به ستون فقرات می رسند و پس از آن وارد مغز استخوان می شوند و شروع به تکثیر می کنند. تومورهای درون مهره ها می توانند استخوان را ضعیف کنند و در نهایت باعث شکستگی آنها شوند. شکستگی می تواند باعث ایجاد درد شدید ، بی ثباتی ستون فقرات شود و کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر جدی قرار دهد.

کمر درد ناشی از تومور متاستاتیک ستون فقرات ممکن است یک درد عمیق در ستون فقرات باشد یا گاهی اوقات ممکن است به ساق پا ، قفسه سینه یا جاهای دیگر بدن تابیده شود ، بسته به محل تومور. اگر نخاع یا اعصاب نخاعی فشرده یا آسیب ببیند ، نقص های عصبی مانند بی حسی یا ضعف که بر بازوها ، پاها یا تنه تأثیر می گذارد ، ایجاد می شود. در موارد شدید ، ممکن است فلج رخ دهد.

افرادی که بیش از 50 سال سن دارند و یا سابقه سرطان قبلی دارند ، به احتمال زیاد به تومور متاستاتیک نخاع مبتلا می شوند. تومور ستون فقرات متاستاتیک درمان نشده احتمالاً ادامه خواهد یافت و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

درمان تومور متاستاتیک ستون فقرات به عوامل زیادی از جمله سلامت کلی بیمار و امید به زندگی بستگی دارد. هنگامی که درمان ها می توانند عملکرد عصبی مانند توانایی راه رفتن را حفظ کنند ، پیش آگهی (چشم انداز طولانی مدت) بهتر است.

گزینه های درمان تومور نخاعی متاستاتیک ممکن است شامل پرتودرمانی ، شیمی درمانی ، ایمونوتراپی و / یا جراحی باشد. در موارد سرطان پیشرفته یا بعید است بیمار جراحی را به خوبی تحمل کند ، مراقبت تسکینی معمولاً توصیه می شود. مراقبت های تسکینی بر کاهش درد و راحت زندگی به جای بهبود یا از بین بردن تومور (ها) متمرکز است.

جایی که تومورهای نخاعی متاستاتیک اتفاق می افتد

تومورهای ستون فقرات می توانند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهند ، اما بیشتر آنها در ناحیه قفسه سینه (اواسط تا بالا پشت) وجود دارد

حدود 70٪ تومورهای متاستاتیک ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه رخ می دهد

حدود 20٪ در ناحیه کمر (کمر) اتفاق می افتد

تعداد کمتری در ناحیه گردن رحم (گردن) رخ می دهد

همچنین ممکن است تومورهای متاستاتیک ستون فقرات همزمان در مناطق مختلفی از ستون فقرات رخ دهد. حدود 90٪ تومورهای ستون فقرات تشخیص داده شده ، تومورهای متاستاتیک ستون فقرات هستند

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر کمر درد به آهستگی اتفاق بیفتد ، شروع درد ناگهانی باشد و یا درد کمر موجود بدتر شود ، هر کسی که سرطان یا سابقه سرطان دارد ، باید با پزشک تماس بگیرد.

بیماران سرطانی که علائم و نشانه های جدیدی پیدا می کنند ، به ویژه مواردی که دارای یک جز neur عصبی هستند (به عنوان مثال ، از دست دادن کنترل روده یا مثانه ، از دست دادن عملکرد عضلانی یا ضعف) ، یا درد اشعه (که به بازو یا پا می رود) ، باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.