پلاسمای داخل استخوانی مهره ای غنی از نفوذ فاکتور رشد (PRGF-Endoret) به عنوان یک استراتژی جدید برای درمان ضایعات دژنراتیو صفحه انتهایی در آسیب شناسی کمر

انگیزه و ضرورت اتخاذ روشهای درمانی کم تهاجمی در زمینه داروهای احیا کننده ستون فقرات در حال افزایش است. درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) اتولوگ اخیراً به عنوان یک روش موثر بیولوژیکی و تکنولوژیکی در ترمیم بافت استفاده شده است و نشان داده است که باعث بهبود شرایط متعدد از جمله کمر درد و آسیب شناسی دیسک تخریب می شود. علاوه بر این ، به خوبی ثابت شده است که عناصر تشریحی سیستم نخاعی تحت تأثیر آسیب شناسی دژنراتیو شامل دیسک بین مهره ای (IVD) و استخوان زیر غضطی مهره ای (VSB) هستند که نقش مهمی در حفظ یک ستون فقرات سالم دارند. هر دو عنصر هدف یک رویکرد جدید بیولوژیکی برای درمان کمردرد است.یک رویکرد درمانی احیا کننده حداقل تهاجمی جدید در اینجا با یک پروتکل مبتنی بر ترکیب نفوذ استخوان مهره ای (VIO) و نفوذ داخل رحمی (ID) پلاسما غنی از فاکتورهای رشد (PRGF-Endoret) ، نوعی PRP بدون لکوسیت ، برای درمان ارائه شده است.

زمینه

پیشگیری و درمان کمردرد (LBP) یک چالش در برنامه های بهداشت عمومی است. طبق آخرین داده ها ، LBP بالاترین بار بیماری در جهان را مربوط به سالهای معلول زندگی می کند . و در سطح جهانی چهارمین علت سالهای زندگی تنظیم شده توسط معلولیت است .

مداخلات جراحی کلاسیک و درمانهای تسکینی برای سالها به طور گسترده ای برای درمان آسیب شناسی ستون فقرات کمر ، براساس علائم بالینی بیماران مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود ، امروزه ، در جامعه پزشکی در مورد اهمیت اجرای تکنیک های کم تهاجمی برای بیماری دژنراتیو دیسک کمر (DDD) ، به ویژه درمان های بیولوژیکی ، اتفاق نظر وجود دارد

دیسک های بین مهره ای (IVD) و استخوان زیر غضروفی مهره ای (VSB) عناصر تشریحی مهم ستون فقرات هستند که تحت تأثیر درد و آسیب شناسی تخریب هستند. IVD های سالم پشتیبانی پایدار از مهره های مجاور نخاعی و حرکت بدون درد اجسام مهره ای را امکان پذیر می کنند ، در نتیجه به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کنند. در واقع ، می توان کل را به عنوان یک واحد عملکرد مفصل بین مهره ای در نظر گرفت که متشکل از IVD ، مهره های فوقانی و تحتانی و مفاصل وجهی است .

در بزرگسالان ، یک لایه انتهایی غضروف (CEP) و استخوان (VSB) در انتهای هر IVD قرار دارد ، استخوان مهره را از خود IVD جدا می کند و از برجستگی هسته هسته ای هیدراته مانند ژل مانند به بیرون جلوگیری می کند کانال نخاعی و اعصاب همسایه. بر خلاف IVD ، صفحه انتهایی (EP) VSB مانند مغز مهره مجاور به خوبی عصب کشی می شود. شناخته شده است که VSB نقش مهمی در عملکرد ستون فقرات ، حفظ یکپارچگی IVD و تأمین تغذیه دیسک دارد. تغییر در ویژگیهای بیومکانیکی و بیوشیمیایی IVD و VSB با ایجاد کمر درد و DDD همراه است. برخی از تغییرات ساختاری VSB به انحطاط دیسک مرتبط شده اند ، از جمله تغییرات حاد تشخیص داده شده توسط تصویربرداری تشدید مغناطیسی با محوریت و ساژیتال (MRI) ، مانند گره های Schmörl (SN) [7]. SN ها فتق هسته پالپوسوس IVD از طریق EP به یک جسم مهره ای مجاور است [8]. اکثر SN ها بدون علامت و بدون درد هستند ، اگرچه برخی از آنها دردناک بوده و با التهاب یا ادم بدن مهره در بیماران مبتلا به کمر درد ارتباط دارند [7]. SN ها همچنین با تغییرات Modic ، که مربوط به تغییرات MRI در مغز استخوان بدن مهره ای مرتبط با DDD است ، ارتباط دارند. SN های علامت دار عمدتا با درمان محافظه کارانه (داروهای ضد درد ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، کورتیکواستروئیدها و مهارکننده های فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α)) و جراحی (مهره های پلاستیکی و همجوشی کمر) درمان می شوند.

نفوذهای پلاسمای اتولوگ غنی از فاکتورهای رشد (PRGF) به طور گسترده ای به عنوان یک روش موثر بیولوژیکی و تکنولوژیکی برای القا repair ترمیم بافت و بهبود شرایط بالینی متعدد استفاده شده است. طی چند سال گذشته ، PRP در تکنیک های اعمال شده برای ساختارهای خاص ستون فقرات برای درمان درد ستون فقرات کمر همراه با آسیب شناسی دیسک تخریب و آرتروز گنجانده شده است .

تصویر روش استفاده شده برای نفوذ داخل استخوانی PRGF. نمای قوس. هنگامی که ضایعه دیسک در مجاورت دو صفحه انتهایی آسیب دیده با ضایعات Modic نوع I یا II ، فتق Schmörl یا شکستگی باشد  ، بازسازی ضایعه دیسک در عین انجام نفوذ داخل استخوانی موثرتر، سریعتر و ایمن تر است. دو جسم مهره ای مجاور دیسک. فقط 4-5 میلی لیتر PRGF (F2) نفوذ کرده و نیازی به نوک سوزن نزدیک صفحه انتهایی نیست ، زیرا این مقدار کل بدن مهره ها را پر می کند. b نمای محوری که رویه عرضی سوزن را نشان می دهد (15 گرم ، 1.8 میلی متر × 90 میلی متر) که در نهایت به سطح داخل استخوانی بدن مهره ها به سختی از 1 سانتی متر از دیواره پشتی خود می رسد. سیستم سوزن تروکار بیوپسی با یک درایور قدرت کم سرعت قرار می گیرد

بحث

دیسک ها و مناطق صفحه انتهایی واحدهای عملکردی ستون فقرات کمر به ویژه تحت تأثیر تغییرات بیوشیمیایی و عملکردی مربوط به سن قرار دارند ، و متعاقب آن تحلیل رفتن دیسک ایجاد می شود.تا به امروز ، ادبیات علمی محدودی در مورد اثر طولانی مدت درمان PRP و روند ساختاری ستون فقرات وجود دارد  در سالهای اخیر ، از تزریق PRP به عنوان جایگزینی برای مدیریت جراحی متعارف برای درمان DDD و درد کمر استفاده شده است . از نظر دانش ما ، تزریق ترکیبی داخل مفصلی و داخل استخوانی PRP فقط در بیماران مبتلا به آرتروز زانو  و مفصل ران  برای درمان درد مزمن گزارش شده است. در واقع ، همان رویکرد را می توان با واحد عملکرد مفصل بین مهره ای عنوان کرد .

بر اساس نتایج بالینی ، ما پیشنهاد می کنیم که روند انحطاط دیسک در بیمار ما با نفوذ PRGF به نوعی معکوس شود. PRGF-Endoret یک سیستم پلاسمای غنی از پلاکت کاملاً اتولوگ است که با آزادسازی فاکتورهای رشد اتولوگ (GF) و ایجاد یک ماتریس بیولوژیکی گذرا ، روند ترمیم فیزیولوژیکی را تقلید می کند. مکانیسم های بالقوه ای که توسط آن این ترکیب درمانی جدید از نفوذ PRP داخل استخوانی داخل مهره ای و مهره ای ممکن است بر پیشرفت DDD تأثیر بگذارد یا ساختارهای ستون فقرات را بازسازی کند نیاز به توضیح بیشتر دارد. با این حال ، منطقی است که در نظر بگیریم که درمان PRP می تواند ماشین آلات ترمیم داخلی را تحریک کرده و باعث ترمیم اجزای آسیب دیده ستون فقرات شود . تأثیرات بر بقا و تکثیر سلولی (ناشی از GFs) ، سنتز ماتریکس خارج سلولی (تنظیم بیش از حد تولید پروتئین های کلیدی ماتریس) ، مکانیسم های ضد التهابی (تنظیم سیتوکین های پیش التهابی) ، بی دردی (سرکوب فاکتور نکروز تومور مسیرهای KB و سیستم های کانابینوئید درون زا ) ، هموستاز استخوان زیر غضروفی و ​​کانی سازی استخوان می تواند به روشی مشابه که در استخوان زیر غضروفی زانو شرح داده شده است تولید شود ، تا در نهایت هموستاز دیسک و استخوان مهره بازسازی شود. از طرف دیگر ، بهبود در آناتومی عملکردی EP شامل بازیابی تأمین کافی مواد مغذی از استخوان زیر غضروفی به IVD است .

نتیجه گیری

با توجه به اولین توصیف مورد گزارش شده از استفاده از نفوذپذیری های VIO و ID PRP را برای درمان دیسک های بیرون زده و فتق داخل مهره ای با نتیجه بالینی موفق ارائه می دهیم. با این وجود ، محدودیت روشنی این رویکرد جدید بیولوژیکی ، توصیف این روش در یک بیمار منفرد است. گزارشات موردی اضافی و مطالعات بالینی با استفاده از این استراتژی حداقل تهاجمی برای حمایت از نتایج اولیه بازسازی بالینی و ساختاری ضروری است.