نحوه درمان روماتیسم ستون فقرات راه ها و روش های مختلفی دارد که در این محتوا به آن پرداخته ایم. نحوه درمان را باید زیرنظر پزشک انجام داد.

نحوه درمان روماتیسم ستون فقرات روش های مختلفی دارد در هر صورتی شما بخواهید راه های درمان رماتیسم ستون فقرات را انجام دهید باید توجه کنید که تماما باید زیر نظر پرشک انجام شود.

علائم و درمان روماتیسم ستون فقرات یا آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری است که باعث تخریب مفاصل در بدن می شود. این بیماری می تواند در هر مفصلی در بدن رخ دهد و عمدتاً در مفاصل کوچک در دست ها و پاها است. هنگامی که آرتریت روماتوئید مفاصل ستون فقرات تحت تاثیر قرار می دهد، برای گردن (ستون فقرات گردنی) هم بسیار رایج می شود تا بر پایین کمر تاثیر بگذارد.
علائم آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم در اسپاین:

ورم مفاصل ستون فقرات می تواند منجر به درد گردن، درد کمر و یا دردی که به پاها و یا دست ها می زند، منجر شود در موارد پیشرفته تر، زوال مفاصل در ستون فقرات می تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی و یا ریشه های عصبی ستون فقرات شود. علائم آرتریت روماتوئید در ستون فقرات به طور کلی شبیه علائم آرتروز است ( آرتریت دژنراتیو).
دامنه نشانه ها زیاد است و می تواند شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد:

درد شایع ترین نشانه است، به ویژه درد در پایه جمجمه که آرتریت روماتوئید به طور معمول بر مفاصل مهره های گردنی بالایی تاثیر می گذارد.

ورم و گرما در یک یا چند مفصل، حتی ممکن است به عنوان سوزش تلقی شوند. حساسیت محلی جایی که مفصل ستون فقرات تحت فشار قرار گرفته است.

از دست دادن انعطاف پذیری مفصل (ها) در ناحیه متاثر از ستون فقرات. حس خرد شدن زمانی که مفصل (به نام خراشیدگی) حرکت می کند، به خصوص در گردن برجسته است (اگر چه این صدای خرد شدن در مفاصل های معمولی نیز اتفاق می افتد)
سردرد، مربوط به آرتریت روماتوئید یا همان روماتسیم ستون فقرات

دردی که در یک یا هر دو بازو بازتاب می کند، نشان می دهد که یک عصب ستون گردنی تحت تاثیر قرار گرفته. دردی که در یک یا هر دو پا بازتاب می کند، نشان می دهد که یک ریشه عصبی ستون کمری تحت تاثیر قرار می گیرد.

تغییر در توانایی راه رفتن می تواند به افزایش فشار روی طناب نخاعی کمک کند. مور مور شدن و یا ضعف در بازوها و یا پاها، یا از دست دادن هماهنگی راه رفتن، که ممکن است نشانه این باشد که نخاع تحت تاثیر قرار گرفته است.

هر نوع مشکل در کنترل روده یا مثانه، مانند بی اختیاری یا ناتوانی در نگه داشتن ادرار یا عدم توانایی کنترل روده ها. علایم اختلالات روده ای یا مثانه و یا تغییر در توانایی راه رفتن یا حرکت بازوها، علایم پزشکی جدی هستند و به توجه فوری پزشکی نیاز دارند.

تمرینات دامنه حرکتی برای درمان روماتیسم ستون فقرات

تمرینات هوازی:

اینها تمرین هایی هستند که قلب و سیستم گردش خون را قوی تر می کنند.

این تمرینات انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد. همچنین دوره های استراحت در طرح کلی درمان لازم است.
اما نه برای مدت طولانی:

درمان های غیر دارویی برای روماتیسم ستون فقرات وجود دارند که البته همگی باید با مشورت پزشک انجام شوند و این درمان ها عبارت است از:

_ ماساژ

_ طب سوزنی

_ کمپرس سرد یا گرم که به قرار دادن یخ یا کمپرس گرم بر روی مفصل آسیب دیده اشاره دارد.

_ تحریک الکتریکی پزشکی از طریق پوست (ده ها) با استفاده از یک دستگاه کوچک که پالس های الکتریکی در ناحیه آسیب دیده منتشر می کند

_ مکمل های غذایی

از داروهای ضد درد نیز می توان برای درمان آرتروز استفاده کرد.

مانند استامینوفن.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (nsaids) نیز در نقاط قوت خاصی در دسترس هستند.

مثال ها شامل آسپیرین, سدیم ناپروکسن و ایبوپروفن میشوند.
داروها عوارض جانبی جدی دارند، که عبارتند از:

حمله قلبی

سکته

سوزش معده و خونریزی و آسیب کلیوی

پماد موضعی و کرم نیز برای درمان درد در دسترس هستند.

آن ها در مناطقی اعمال می شوند که آسیب وجود دارد، اما به طور کلی خیلی موثر نیستند و نقش مسکن را دارند. پزشک ممکن است داروهای تجویزی را برای درمان علائمتان توصیه کند, زیرا داروهایی وجود ندارند که فرآیند را معکوس کنند.

این موارد ممکن است شامل مسکن تجویزی, داروهای خفیف, یا تزریق کورتیکواستروئیدها در اطراف ستون فقرات به نام تزریق استروئید باشد. مهم است که درک کنیم این تزریقات مشکل اساسی را اصلاح نمی کنند.

استروئیدهای خوراکی معمولاً استفاده نمی شوند. اغلب موارد آرتروز, بدون جراحی درمان می شوند, اما گاهی عمل جراحی انجام می شود.

آرتروز یکی از علل تنگی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی است ؛ در مواردی که دستگاه عصبی و مثانه آسیب دیده است, سیستم عصبی آسیب می بیند و یا وقتی که راه رفتن بسیار مشکل می شود, احتمالاً جراحی توصیه می شود.

منابع:

wikipedia