درد در ناحیه پایینی کمر مرتبط با عفونت باکتریانی

تحقیقات نشان میدهد 40% از موارد در قسمت پایینی کمر (clbp ) میتواند ناشی از باکتری ها باشد و درصد قابل ملاحظه ای مردم مبتلا به این درد متعاقب فتق دیسک و تورم ستون مهره ها هستند میتوانند با درمان ضد میکربی بهبود یابند.

محققین دپارتمان مرکز ستون قفقرات دانمارک جنوبی، اودنس،که تحت مدیریت هان بی آلبرت ، phd  فعالیت دارند به این نتیجه رسیه اند که آنتی بیوتیک ها ممکن است به عنوان گزینه درانی برای بیماران مبتلا به درد مزمن قسمت پایین کمر با در نظر گرفتن احتیاطهای لازم مورد توجه باشد.

استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها بدون در نظر گرفتن احتیاط های لازم نباید صورت گیرد.

اگرچه در مورد بسیاری از بیماران در آزمون بالینی که در مقاله حاضر گفته شده است با مساله از کار افتادگی بیماران و استفاده بیش از حد داروهای مسکن مواجه میباشد.توصیه گروه محققین تجویز آنتی بیوتیک ب در نظر گرفتن پروتوکول mast یا (modic antibiotiv spine therapy) است و میتواند در زیر گروه درمانی بیماران که دارای تغییرانت تیپ i   هستند قابل استفاده باشد.

استفاده از آنتی بیوتیک در تحقیقات به عمل آمده به صورت آزمون های بالینی اتفاقی شده در ژورنال EUROPEAN SPINE JOURNAL  به چاب رسیده است.

آزمون های بالینی اتفاقی شده استفاده از آنتی بیوتیک

در مطالعه که به صورت دو سویه کور اتفاقی شده انجام شده است نشان میدهد که پروتوکل آنتی بیوتیکی به کار رفته به شکل قابل ملاحظه ای از پلاسبو در کاهش درد و ناتوانی جسمی موثر بوده است. این مطالعه بر روی 162 بیمار که مبتلا به درد مزمن در ناحیه پایینی کمر بوده و ساببقه بیرون زدگی دیسک برای مدت بیش از شش ماه داشته اند انجام گرفته است.

این بیماران دارای عدم استخوان ،مطابق با تغییرات مودیک تیپ 1 در مهره های مجاور فتق دیسک قدیمی بوده اند. این گونه تغییرات در مهره ها در 6% از عموم جامعه وجود دارد که 35% تا 40% از آنها دارای درد در ناحیه پایین کمرهستند.

بیماران تحت بررسی به صورت اتفاقی با آموکسی سیلین-کلاولونیت (500میلی گرم-125 میلی گرم) سه بار در روز یا پلاسبو همشکل به مدت 100 روز تحت درمان قرار گرفته اند و به صورت دوسویه کور در مقایسه با نتایج پایه تا 1 سال ارزیابی شده اند.

در تحلیل  بعمل آمده 144 بیمار که دوره پیگیرییکساله را تکمیل کرده اند در گروه آنتی بیوتیک نتایج نشان دهنده بهبود در تمامی اندازه گیری های میزان درد مانند(RMDQ) ROLAND MORRIS DISABILITY QUESTIONNAIRE  و درد لومبار بوده اند. این بهبود از زمان 100 روز درمانی تا یکسال پیگیرذی به صورت مداوم وجود داشته است.

بهبودها در گروه آنتی بیوتیک از نظر آماری بسیار قابل توجه بوده است که در زمینه اندازه گیری کاهش درد د پاها، ساعات وجود درد در طی 4 هفته ی آخر ، سطح عمومی سلامتی، روزهای ترک کار ناشی از بیماری در مقایسه با گروه دیگر بوده است.

واکنش های جانبی در گروه آنتی بیوتیک بیشتر از گروه پلاسبو بوده است(65% از بیماران)

ام ا اس تی (mast)

مقدمه

آقای peter Hamlyn در طی دو سال گذشته با گروه محققین دانمارکی در مورد ریشه درد پشت تحقیق گسترده ای را آغاز کرده است و در تاریخ 7 می نتایج جدید این تحقیقات را منتشر نموده است.

یافته های متمایز منجر به ابداع mast  شده است (درمان آنتی بیوتیک ستون مهره ها مودیک) این روش درمان انقلابی ساده و غیر عادی به عنوان درمانی موثر برای حدود 20 تا 40 درصد تمامی افراد مبتلا به درد مزمن در ناحیه پایین کمری و نیز در افرادی که تشخیص mast  داده شده است تا 80% موارد را معالجه کرده است.

مودیک چیست؟

مشاهده ای از اسکن ام آر آی است که برای اولین بار توسط Michael modic  متخصص رادولوژِ ستون فقرات از آمریکا تشریح شد.

درمان به روش mast  شامل چه اقداماتی است

نیاز است از آنتی بیوتیک خاص مانند کوآموکسی کولاو سه بار در روز به مدت 100 روز استفاده شود. داروهای موثر دیگر که بر روی باکتریهای بی هوازی موثر بوده و دارای انتشار مناسب به بافت دیسک گردند نیز قابل تجویز خواهد بود.

پاسخ به mast  چگونه بوده است؟

تقریبا 6 تا 8 هفته طول میکشد که آنتی بیوتیک بتواند باکتری ها را از بین برده و شکستگی های میکرونی و التهاب شروع به التیام نماید.

ادامه درمانبه مدت 100 روز از اهمیت حیاتی برخوردار است لذا 4 هفته بیشتر از دوره فوق نیاز به ادامه درمان خواهد بود. بهبودی ناشی از درمان در طی یکسال به خودی خود ادامه میابد.

اقدامات جانبی درمان mast  چیست؟

برای اثربخش کردن درمان محدود کردن حرکات فیزیکی در طی درماناز اهمیت حیاتی برخوردار است. همچنین نیاز است دوز سوم آنتی بیوتیک روزانه قبل از خواب استفاده شود.

دیسک هیچ نوع جریان خونی ندارد. وقتی سرپا می ایستیم روی مهره ها فشار وارد امده و مایع و مواد غذایی میتواند از داخل آن خارج شود. مایع و مواد غذایی شب ها مجددا میتواند وارد دیسک شود زیرا ستون فقرات به صورت قرار داشته و روی مهره ها فشاری نیست. در این وضعیت آنتی بیوتیک میتواند به داخل دیسک نفوذ پیدا کند.

نیاز به پرهیز فعالیت های فیزیکی در طی درمان مربوط به شکستگی های میکرونی نیز میباشد.

استخوان نیاز به ترمیم قبل از آغاز فعالیت دارد. بعذ از 100 روز میتوان به نرمی مقدار فعالیت فیزیکی را افزایش داد که تحت عنوان مدارا کردن ار آن نام برد.

چگونه میتوان مدارا کرد؟

مقدار فعالیت فیزیکی قابل انجام محدود است و برای آن سقف وجود دارد و آن حدی است که بعد از آن ستون فقرات علایم درد و عارضه را نشان میدهد.

این سقف با ادامه درمان بلندتر شده و یزان فعالیت به نسبت قابل افزایش تدریجی خواهد بود.

اگر بیش از حد فعالیت کنید و از این حد عبور کنید مجددا مجبور خواهید شد فعالیت را از حدی که به  آن رسیده بودید کاهش دهید.

شرح مدارا کردن ساه و انجام آن دشوار است. لذا باید از حد مجاز تجاوز نکیند این حد اغلب نامریی است و باید از آن حس پیدا کنید و با بهبود مستمر شاهد افزایش میزان حد مجاز خواهید بود.

همچنین می توانید برای دریافت نوبت و سوالات خود تماس بگیرید

دریافت نوبت دکتر ثناگوی متخصص ستون فقرات